Sembla inevitable, la vida moderna està lligada a l’acceleració, en una era de canvi i moviment constant que el filòsof i sociòleg alemany Hartmut Rosa ha batejat com a “modernitat tardana”: sense falta de temps, amb la necessitat de trens i cotxes que siguin més ràpids, smartphones amb incomptables gigabytes o la idea de cites express per conèixer gent en menys d’un minut. Comprimim tasques i reduïm pauses i intervals, ens esforcem però el temps decreix, vivim amb la sensació d’arribar tard a tot arreu, com el Conill Blanc d’Alícia al país de les meravelles. El moviment slow, gran lema publicitari que toca tots els pals (slow food, slow wine, slow fashion, slow sex… slow art) no és la solució, per Hartmut Rosa hem d’establir una relació de reciprocitat amb el món que seria el contrari a l’alienació —té a veure amb el fet que el món ja no ens parli, fenomen que produeix buit i pèrdua d’emoció— que Rosa anomena “ressonància”. Inclou les relacions amb els altres, des de l’amistat a la democràcia; permet l’experiència del món real i comprèn la relació amb els elements naturals, les experiències transcendents i l’art. Per poder-nos relacionar en profunditat amb el món i amb nosaltres mateixos, per poder escoltar la nostra pròpia veu, ens cal atenció, introspecció, diàleg i pensament crític.
Arnau Casanoves ha vinculat la seva pràctica artística a l’art sonor, al materials i les experiències que acosten l’art a l’espectador, procurant experiències que ens resulten properes i creen un vincle. Potser, com en la sèrie d’animació Carol & The End of The World (Dan Guterman, 2023), la proximitat, la connexió humana, aprendre els noms dels nostres companys de feina, pot produir un efecte inesperat, que avança en la direcció oposada a l’individualisme imperant avui i dia, per descobrir que ens tenim els uns als altres, i als nostres éssers estimats. Trobar satisfacció en les petites coses que el món ens pot oferir i, sigui com sigui, potser això és més important que fer-se un selfie en un restaurant amb moltes estrelles Michellin, saltar en paracaigudes o pujar a l’Everest.
Màrius Domingo, comissari del cicle. Text del full de sala.
«OCUPACIÓ TEMPORAL» |Cicle d’exposicions al Círcol de Reus 2024][23 de febrer de 2024 – 3 d’abril de 2024]