|Enric Pinet i Pàmies (Tarragona 1912, Barcelona 1974)|Paisatge|Oli sobre tela, 1943|45×54 cm|sigant i datat|
A la part de dalt, a la dreta de la tela, un cel blau on un petit núvol blanc és manté suspès en l’aire. La part inferior del quadre ocupada per herba ocre, mostassa, produint un efecte curiós, com si l’espectador fos un caminant que puja un petit turó darrere el qual veu les primeres cases d’un poble (probablement Sarrià o Pedralbes) que s’intueix entre mitja dotzena de pins. La presència humana es redueix al fum blanc que es veu sobre les teulades. Capes primes de pintura i per sobre pinzellades gruixudes, nervioses, captant un moment que el pintor sap fugisser, únic. Adscrit al postimpressionisme té, des del meu punt de vista, molts punts de contacte amb l’impressionisme clàssic d’autors com Camille Pissarro (penseu en l’obra de Pissarro “Poble de veins”, 1872, en què veiem al final d’un camí franquejat per arbres que semblen pins, un poble, amb un format pràcticament idèntic al quadre que estem comentant: 45 x 55 cm).
Pinet pinta, seguint els principis instaurats en el tercer terç del segle dinou, del natural, lluny de l’estudi. Les línies horitzontals dels pins i la massa inferior donen estabilitat a l’estructura, mentre el traç gruixut del pinzell, aplicat densa i lentament, permeten al pintor recordar les sensacions visuals, efectes que ens fan pensar en Cézanne
|Museu Pinet|Plaça Vicenç Garcia cantonada c/. Templers|43427 Vallfogona de Riucorb|Tel. 977 88 16 62 – 977 56 14 20 – 93 205 17 06|
|Varis Autors|Enric Pinet: Catàleg de l’exposició celebrada al Museu d’Art Modern de Tarragona entre els mesos de setembre i novembre de 1992|Diputació de Tarragona, 1992|32 pàgines|