Darrere els gravats de Katia Acín (Osca, 1923 – Pamplona 2004) endevinem la presència d’una mà, i darrere d’aquesta mà intuïm la mirada d’una artista intel·ligent i sensible. Amb gran talent per al dibuix i per la composició, els seus treballs son una mena de cal·ligrafia molt elemental que transmet proximitat i que es construeix obra a obra, frase a frase, i que –especialment en les xilografies i linòleums– transmet la coherència d’una obra musical. Una dels encerts d’aquesta exposició és el fet de permetre una visió conjunta que ens permet una bona aproximació al pensament profundament simple –però a la vegada d’una gran complexitat– de Katia Acin. La reflexió i la relació que les persones establim amb el nostre present i amb el nostre passat, que configuren la fragilitat del futur, són els eixos que recorren l’obra d’aquesta artista inclassificable, que va començar a produir obres a partir dels setanta anys, després d’acabar la carrera de belles arts a Barcelona i ampliar estudis a l’escola d’art i disseny de Tarragona. Vinculada al municipi costaner d’Altafulla, la influència en els artistes locals va ser considerable. Potser es troba a faltar en aquesta mostra alguna peça escultòrica o ceràmica dels darrers anys, obres fonamentals en el seu procés creatiu, que permeten una millor comprensió del conjunt.
L’exposició està dividida en quatre àrees temàtiques: Mujer, Trabajo, Mitos i Tristes acontecimientos. En aquesta última sèrie Acín s’enfronta als records de la seva adolescència a Osca, quan al començament de la Guerra Civil els seus pares van ser afusellats pels fascistes. En aquesta recuperació de la memòria personal predominen figures fosques, massisses i pesants. La reflexió sobre el passat es fa partint de la presència omnipresent del pare, com si, amb molta sensibilitat, la filla volgués reprendre el treball del pare –en sèries com “els portadors”– intentant anar un pas més enllà. No continuar exactament el treball del pare, no al menys de forma “física”, sinó més aviat intentant entendre que hi ha dins seu d’aquell home que era el seu pare.