Habeas corpus, la segona exposició del Centre d’Art Tarragona, porta per subtítol funcions i disfuncions de la figura del testimoni. Comissariada per Cèlia del Diego —amb obres de Maja Bajevic, Bleda y Rosa, Kajsa Dahlberg, Raquel Friera, Teresa Margolles, Rabih Mroué, Uriel Orlow— dóna protagonisme a la veu, al valor de la fugacitat i a l’acumulació.
Després de visitar l’exposició he rellegit el llibre d’Italo Calvino Lliçons americanes: Sis propostes per al pròxim mil·lenni, (Ed. 62, 2000): penso que continua tant vigent com el dia que es va escriure. Mentre Calvino dictava les celebres “Lezioni americane” va patir un ictus cerebral impossible de superar que li va impedir concloure la sisena proposta, però segons les seves anotacions el tema era “Consistency” que complementava els cinc anteriors “lleugeresa, rapidesa, exactitud, visibilitat i multiplicitat”. Tenim tendència a oblidar les coses amb rapidesa, de fet la majoria de coses es fan directament per a ser oblidades a l’instant. Consistència també vol dir que alguna cosa quedarà en nosaltres de tot això, alguna marca, no necessàriament una cicatriu profunda, en fi…
—
–
[fins al 6 de gener de 2013 al Tinglado 2 del Port de Tarragona][l’exposició s’inscriu en el marc de l’SCAN Tarragona Festival Internacional de Fotografia. El projecte compta amb la col·laboració del MACBA]